Friday 11 March 2011

Cara Hack Id Facebook. (Sebuah Teori)



Mungkin korang pernah dengar cite pasal id fb member korang yang kena hack. Sama ada, akaun kena delete, kena deactivate, post benda yg pelik2 kt wall, anta mesej kt org lain tanpa dia tau, dan sebagainya.
Mengikut pengalaman aku, terdapat pelbagai cara yg digunakan oleh budak2 hacker ni.
1. Try and error
Ni adalah kaedah yg paling n00b sekali.biasanya, diorang ni adalah member rapat mangsa/ada contact ngan mangsa.
(http://hollowgram.blogspot.com)Hacker ni akan cuba login id mangsa dengan menggunakan maklumat peribadi yg dia tahu pasal individu tersebut.(tarikh lahir,no.ic,no.hp). X pown, diorang ni kaki skodeng time mangsa tersebut taip password.
Apa-apa pown kaedah ni memang n00b dan tak layak dipanggil hacker..(bagi aku la).
Namun, ada perisian yang boleh menolong merungkai password mangsa tapi menggunakan konsep asal iaitu brute force.
2. Keylogger
Kaedah ni hanya mengaplikasikan 5% dari ilmu hacking sebenar. Kepada yg pernah bermain games online kat cyber cafe mesti biasa dengar istilah ‘keylogger’ ni.
Keylogger merupakan sejenis perisian komputer yang dapat merekod setiap aksara(perkataan,nombor mahupun simbol) yang ditaip menggunakan keyboard.
So, setiap password dan id yang ditaip mangsa dapat direkodkan oleh perisian ni tanpa pengetahuan si mangsa.
Lebih canggih lagi, si penanam(pencuri id) ni, boleh setkan perisian ni untuk menghantar ‘maklumat’ yang berjaya direkod ke email atau ftp diorang.(bapak mudah). Namun, kelemahannya, seperti kaedah pertama, diorang ni kena ada fizikal contact ngan komputer mangsa.
3. Public WiFi Hack
Ni dikatakan antara keadah semi-pro yang digunakan oleh hacker. Dengan hanya menginstall ‘Firesheep‘ dan log on dalam Public WiFi Network(kfc, pizza, airport), Firesheep akan alert korang apabila ade orang yang mau akses public network tersebut. Seterusnya, perisian ni akan mencuri id dan password melalui data cookies yang direkod dalam browser si mangsa. Kemudian, setel.
4. Kaedah lain.
Selain daripada 3 kaedah di atas, masih terdpat berpuluh-puluh lagi cara yang mungkin digunakan oleh budak2 hacker untuk mencuri id dan password laman web khususnya facebook. Langkah-langkah dan kaedah yg digunakan ni mungkin berubah dari semasa ke semasa.
Moral.
tujuan post ni ditulis bukan untuk mengajar korang hack id fb, tpi ingin memberi pendedahan dalam bab ini supaya korang akan lebih alert dalam pemilihan password, penggunaan public hot spot(wifi), dan kepentingan antivirus internet security. Contohnya, kaedah keylogger dan firesheep xkan berjaya jika korang ade antivirus yang dilengkapi dengan internet security.
sharing is caring~share kat fb pown ok jgak..= )

No comments:

Post a Comment